torsdag 30 januari 2014

Computing Curriculum, Rasberry Pi och Be More Dog…

...är några av alla uttryck jag tar med mig hem från årets BETT-mässa i London! Vi tackar våra mycket trevliga medresenärer för givande dagar med mässbesök och spännande pedagogiska samtal.

Årets mässa imponerade genom att vara mycket mer pedagogik snarare än teknik som jag upplevt det tidigare. Borta vara mängder av interaktiva tavlor, plattor och tekniska plattformslösningar… Istället har vi i år besökt många Learn Live seminarier där olika företag visar på pedagogiska företeelser eller inbjudna gästföreläsare som visade på goda exempel från sin skola och egna undervisning.

Ann S. Michaelsen från Norge om hur de använder digitala verktyg i språkundervisningen

Att 3D-skrivare och programmering är inne råder det dock ingen tvekan om. 3D-skrivarna har sjunkit rejält i pris och det printades för fullt i montrarna. Är det framtiden i skolan när eleverna kommer att ställas inför helt nya yrken framöver? De är ju definitivt ett led i det entreprenöriella lärandet…

Storbritannien släpper ny läroplan (Computing Curriculum) i september 2014 där det läggs stor vikt på datorkunskap och att förstå det digitala språket. Borta är tex krav på att kunna ordbehandlingsprogram, istället ställs det krav på att kunna programmeringsspråk och att eleverna ska bli säkra, ansvarsfulla digitala medborgare för att kunna hantera informations- och kommunikationstekniken.

Raspberry Pi
Som ett svar på den nya läroplanen och programmeringstrenden har Raspberry Pi slagit igenom; en enkel, liten dator som kan användas för programmering. Vi kikade lite snabbt hos ett av företagen som marknadsförde Raspberry Pi för att programmera i Minecraft eller bygga musik med block eller kommandon.

Summan av kardemumman från årets mässa är dock att våga “Be More Dog” Det vill säga våga testa nya saker i sin undervisning och inte fastna i hur man alltid har gjort tidigare. Att våga utmana sig själv och sina elever. Kolla gärna in filmklippet, det talar för sig själv :-)



Till sist vill jag passa på att rekommendera appen Head´s up (eller andra charadappar som finns…) Den ledde till många skratt på Londons tunnelbana en tisdagskväll i januari och kan med fördel användas även i språkundervisningen :-)

/ Mia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar