torsdag 23 januari 2014

"She had me at hello."

Första dagen på mässan är över och jag försöker sortera alla intryck. Från när vi kom fram och möttes av detta enorma område som bara med sin storlek och antal utställare imponerar och får en lite ställd innan man hinner orientera sig, till alla de tankar som föredragshållarna skapade mitt huvud.

Jag var mest intresserad av föreläsningarna under dagen och försökte hinna med så många som möjligt. Jag började med att lyssna på en föreläsning om att använda IKT i arbetet med barn och unga med autism. Det var intressant att se elevernas engagemang och fokus på uppgifterna.
Därefter var det dags för föreläsningen " Connected Learners how to build a global classroom" och det var den föreläsaren - Ann Michaelsen med studenter som uppriktigt "had me at hello". Med självklarhet gick de upp på scenen och berättade om att tänka "outside the Box" och att " be more dog" . De hade dagar uppdelar i block snarare än timmar, använde inga böcker och hade en till en status på skolan. Det som var än mer intressant var att eleverna aldrig lämnade in skriftliga arbeten till sin lärare, utan publicerade allt på sina egna skolbloggar. Det här handlade om gymnasieungdomar, men tankesättet går att applicera på alla åldrar. Det var väl eg det också, föreläsarens inställning till undervisning och hennes entusiasm och glädje inför sitt arbete. Kika in på

Eftermiddagen fortsatte med en föreläsning om hur man kan ge audio-feedback till elever. Här var det eleverna ( ca 7-8 år )och deras lärare som föreläste. Mycket intressant och något som jag funderade på själv på måndagen innan vi åkte till London då jag satt och rättade svenska uppgifter. Hur ska jag hinna prata en och en med alla eleverna och ge dem framåtsyftande feedback?! Jag hoppas att detta är något som jag kan prova i verkligheten och få hjälp i mitt dagliga arbete. Kolla in www.teacherfeedback.co.uk

Den sista föreläsningen för dagen handlade om att förbättra arbetet med läs- och skrivförmågor hos elever med särskilda behov. Konkreta tips på program och appar gjorde att anteckningsboken blev fulltecknad. Det viktigaste som föreläsaren sa om just appar och program var dock att "Don't be a collector- be selective!"
Jag lär somna ovaggad! //Helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar