fredag 24 januari 2014

Sista dagen på mässan

Så blev det torsdag. Klockan ringde, frukost intogs på hotellet och Helenas stödsmörgås gjordes iordning för nedpackning. Idag hade vi stenkoll på tunnelbane- och tåglinjer och kände oss lite som riktiga " Londoners".

Dagens första föreläsning blev en ordentlig kickstart!
"Auto- feedback with Google- is it the future?", med en ung, brittisk mattelärare som hade en talhastighet likt en kulspruta. Engelskan och hastigheten kombinerat med innehållet som var väldigt intressant gjorde att man efter 45 min, tumlade ut från föreläsningen helt slut i huvudet av att ha försökt hänga med. Men hans länkar ska jag definitivt sätta mig ned och utforska mer när jag kommer hem, då jag tror att det kunde underlätta det vardagliga arbetet för oss lärare. På min skola jobbar vi redan mycket med Google Docs, så förhoppningsvis kan det här bli användbart!

Av en slump sprang Malin och jag på en liten pärla mitt i havet av utställare. Det var som små mini-inspirationsföreläsningar där man fick tips på appar och tekniska hjälpmedel och där man dessutom, om man inte hade en med sig, fick låna en iPad för att kunna hänga med. Kanonbra!!

Vid 13.30 hade Mörbylångagänget en träff med Les Foltos, grundare av peer-coachning som arbetssätt. Vi har kommit i kontakt med honom genom LearnIT24 som utbildade oss när kommunen bestämde dig här att satsa på 1 till 1- datorer för eleverna. En otroligt ödmjuk, trevlig och klok människa som tog sig tid att prata lite med oss och komma med några tips.

På eftermiddagen gick jag bland annat på en mycket spännande föreläsning som hette "Thinking differently about setting homework in the classroom ". Jag gick därifrån helt uppfylld av idéer och av glädjen att möta lärare som tänker annorlunda, som inte tycker att det räcker med att få in tekniken i klassrummen, utan hela tiden använder tekniken för att utveckla pedagogiken!!
Testa att ge gymnasieelever i läxa att sätta ihop en spellista för att beskriva pjäsen Macbeth, eller ge elever på lägre stadier samma läxa men för att beskriva sig själva eller hur de mår.
Be mellanstadieelever Twittra som om de vore en känd historisk person, eller be dem använda Gloster och göra en interaktiv poster, Touch Cast för att göra en videoblogg, eller Vime för att visa dig vad de lärt sig under veckan. Möjligheterna är oändliga!!
Föreläsaren Rachel Jones något som jag tyckte sammanfattade hela dagen för mig: Att vi som lärare ska inte arbeta hårdare, vi ska arbeta smartare!
// Helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar