lördag 24 januari 2015

Lite tankar från Bett 2015

Efter två dagar på mässan tänkte jag försöka sammanfatta mina intryck och tankar i tre korta punkter.

Individualisera
Många av föreläsarna och utställarna pratade på ett eller annat sätt om att lyckas individanpassa undervisningen. Där kommer IT in som en möjlighet och faktiskt en nödvändighet för att lyckas. Dagarna på mässan har stärkt min övertygelse om att IT måste bli en naturlig del av undervisningen och inte ställas mot andra alternativ. Vi undervisar en ny generation och måste lära oss hantera det.

Sortera
Informationsflödet är enormt och vi måste hitta system för att sortera och skapa översikt. Hur gör man som pedagog när man har ett antal klasser som delar dokument och mejlar dig? Därtill kommer information från ledning, kollegor och föräldrar. Vi måste hitta system som hjälper oss hantera vår vardag.

Utmana
Tiden då man lärde sig memorera saker i skolan är över. Nu handlar det om att utmana individen och ord som programmering och problemlösning är ständigt återkommande. Det är ganska lätt att nicka medhållande och tycka att detta arbetssätt är självklart 2015, men trots det är det inte alltid så lätt. Vi pedagoger kämpar ständigt med en vardag av tidsbrist och sociala problem som påverkar skolgången. Men då min känsla idag är att vi ofta känner att vi arbetar i lite motvind så är olika IT-lösningar ett sätt att vända situationen till medvind. En skola med engagerade elever som känner att det de lär sig är meningsfullt och utmanade kommer med säkerhet skapa självförtroende hos en ibland lite stukad lärarkår.

Bett 2015 har gett mig ny energi som jag hoppas kunna ta med mig till mina kollegor och elever.

Jonas Boberg
Lärare på Slottsskolan i Borgholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar