torsdag 31 januari 2013

New Line learning - reflektioner från skolan i Maidstone i Kent

Kejsarens nya kläder eller ett Halleluja moment?

Nja - skulle man väl kunna svara.

Recept:
- ta en nergången skola med dåliga resultat
- tigg ihop 64 miljoner pund i anslag (För 3 nya skolor)
- Ge pengarna till innovativa arkitekter som får fria händer.
- Skaffa en galen men hängiven rektor.

Kok ihop det.

Krydda med:
1. Prototyper. Skapa Plazas med plats för upp till hundra elever och flera pedagoger i samspel
2. Feedback. Genom att ständigt inspektera och kollegahandleda varandra
3. fortbildning. Ha ett bra fortbildningsprogram.
4. KULTUR AV ATT UPPMUNTRA NYA SAKER
5. Kommmunikation

Diverse kokkonst:
Nystart -
bryt schemastrukturer -
Arbeta där du behövs bäst - inte de bästa med de äldsta barnen

No "Heroheads"

"Qualifications are necessary but no longer sufficient"

Inga personalrum, var med eleverna så mycket som möjligt, inga speciella skolmöbler, egen dator, mycket glasrutor.

Reflektioner kring att allt inte smakade så gott.
- Röriga miljöer
- Inga sociala nätverk. Facebook stängt för användarna
- Mycket prov med penna och papper Som en kollega ur publiken sa - "När ni lärt barnen läsa på ett nytt sätt så får de ta av sig glasögonen innan de gör proven"
- Arkitektritad skola kontra bra lärmiljöer? Det kånns som de fick en färdig skola att anpassa undervisningen till?
- De hade lönetariffer och ingen individuell lönesättning. Snavar vi i våra ambitioner med individuella löner? Tar det udden av att hjälpa varandra och kollegahandledningens utveckling?

Den goda eftersmaken
+ Ett antal pedagoger kring ett antal barn. Lokalerna är inte lösningen
+ Ledarskapet, okuvligheten i förändringsarbetet.
+ Härliga dans, dramamiljöer
+ Ett studiebesök som pekade på något annorlunda, något spännande.

Sen hade de ju inte lösningen på allt....

.....men det har inte jag heller.
/Sune Carlsson
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar