torsdag 31 januari 2013

Specialappar för elever i behov av särskilt stöd på iPad





Rummet är fyllt till bristningsgränsen och fler intresserade väller in. David Ryan väntar tålmodigt och de sista motas i dörren. Men skickar man ett mail till David.ryan@belb.co.uk så kan man få länken till podcasten (inspelningen) som kommer att finnas på box.com.

Majoriteten av åhörarna har en iPad eller en iPhone och David Ryan konstaterar att han predikar för kören. Han menar inledningsvis att en iPad skulle kunna motverka att särskilda stödbehov uppkommer till att börja med.

I iTunes finns en kategori som heter Special Education där man kan hitta relevanta appar. I App Store behöver man oftast veta namnet för att hitta rätt app. Just nu finns det totalt ca 750.000 appar så det kan bli knepigt att hitta rätt på egen hand...

Ställ gärna frågan på kafferasten; Vilka bra appar har du hittat på senaste tiden? Testa apparna lite mer systematiskt, ställ fördelar mot nackdelar och fråga er vilka behov just denna app möter. Många appar finns i en gratis lite-version vilket innebär att man kan testa delar av appen utan att behöva betala något. Gillar man inte appen så är det bara att ta bort den men om man gillar den kan man ju uppgradera till den fulla versionen. Min erfarenhet är att man behöver testa apparna IRL (In Real Life) tillsammans med eleverna i verksamheten för att de ifall de fyller elevens behov.

David Ryan varnar för att upprätta listor med vilka appar som ska användas av skolans elever vilket skulle kunna innebära att man låser in sig och inte ser alla nya appar som finns därute.

Åhörarna fick lämna förslag på bra appar som de anser ha fungerat bra i skolan, efter en kort bikupediskussion. Det finns faktisk ett par bra inbyggda funktioner i en iPad som kan vara till hjälp. De hittar man under Inställningar-Allmänt-Hjälpmedel. VoiceOver läser upp allt som finns på skärmen, Zoom förstorar skärmen, invertera skärmen för annan kontrast.

Book Creator är den största bokskapar-appen i 54 länder. Detta är en app som man skulle kunna dokumentera barnens/elevernas kunskapsutveckling på ett enkelt sätt med. En typ av portfolio-app där man kan visa såväl text och bilder som film och bildspel.

Puppet PALs är en app där man kan skapa sin egen dockteater. Eleverna kan själva vara med som figurer och kan göra framställningar för att visa på olika förmågor och ämneskunskaper.

iTunesU och Creator är appar där lärare eller elever(?!) kan skapa kurser som sedan delas med berörda. En sådan kurs kanske gör elevens fysiska närvaro minde nödvändig? Alla behöver kanske inte sitta i en bänk och titta åt samma håll vid samma tidpunkt? Vad skulle ett sådant flexibelt lärande innebära i din undervisning?

Efter ytterligare en bikupediskussion fick åhörare berätta i vilket sammanhang de arbetar, vad de söker i en app och vad de har hittat för bra appar. En kvinna berättade om hur dyslektiker i hennes skola filmar genomgångar för att kunna repetera lektionens innehåll. Skulle vi också kunna höra så? Vad skulle det kunna innebära för lärarrollen?


//Lizette

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar