torsdag 13 januari 2011

Trendspaning - första dagen på BETT

Åtta timmars spaning på världens största mässa som handlar om the largest education technology exhibition in the world räckte inte för att titta in hos alla utställare. Imorgon fortsätter spanandet efter trender och nytänkande samtidigt som vi ska borra lite djupare i det vi fick nys om idag.
Ljudet av människors nätverkandet låg som en ljudmatta svår att göra sig hörd i. Detta visar på det stora intresset för just it och vad man kan använda it till för att utveckla skolan och ge eleverna en bättre grund att stå på efter genomgången skola. Bara från Sverige kommer det minst 500 pedagoger och skolledare.

Tricket att paketera gammal skåpmat i nya kläder (?) används fortfarande i stor utsträckning. Många goda pedagogiska tankar som handlar om att lära i nätverkande med andra genom t ex chat och email eller skaffa värdefull information via internet packeteras och säljs som nytänkande. Jag associerar tillbaka till mitten av 90-talet då de så kallade pedagogiska programmen lanserades med kraft och som efter moget pedagogiskt övertänkande visade sig vara fylleriövningar överförda till skärm. 


Idag finns det så många möjligheter att använda redan befintliga och gratis program för att lära med t ex chat, email eller internet. Dessutom finns många av dessa program att tillgå direkt från internet vilket har fördelen att man inte behöver installera programmet på en viss dator vilket också innebär att du kan nå programmet från vilken dator som helst, bara du har en internetuppkoppling. Jag tänker då på program som Facebook, Msn och internet som sådant. En annan fördel är att eleverna redan använder t ex Facebook och får på det sättet möjligheter att ta med sig sin "vardag", som de behärskar, till skolan.



En stark trend när det gäller interaktiva skrivtavlor är att dessa tavlor har fått en konkurent av stora pekskärmar. Än så länge är priset förmodligen högre än priset för en projektor och tavla men med all säkerhet så kommer priset att sjunka och då är jag övertygad om att pekskärmen blir det som gäller när det gäller en interaktiv yta i klassrummet. Tänk er ett klassrum utan surr från projektor och dessutom en betydligt bättre bild! Plus betydligt enklare att installera.


Imorgon fortsätter spanandet. Godnatt.

2 kommentarer:

  1. Var ligger prisnivån på för pekskärmarna?
    ny projektor+interaktiv tavla+installation är ju en del pengar det också. Marknadsförs skärmarna med speciella interaktiva skärmprogram också, liknande t ex Lynx eller Notebook?

    Sedan är det kanske en del andra avvägningar också beroende på vilken interaktiv skrivtavla man har. En del kan man ju använda som analoga whiteboards också utan att ha igång projektorn. För eller nackdel så beror det ju en del på klassrummens beskaffenhet och lärarnas tillgång till datorer etc... Men visst verkar pekskärmarna som intressant i rätt sammanhang

    SvaraRadera
  2. De stora skärmarna på ca 60 tum kostar drygt 30 000 sek. Det följer då med ställning och uppsättningsanordning. I en del fall kan man inte köpa bara skärmen utan man måste också köpa ställning.
    Det finns också mjukvara med som många gånger är samma som de interaktiva tavlornas har. Det är ofta samma tillverkare som gör tavlor som också tillverkar pekskärmarna.

    SvaraRadera