måndag 23 januari 2012

Bett 2012


En dryg vecka efter att vi kommit hem från London har jag nu smält intrycken och erfarenheterna från BETT 2012. Det var en riktigt intressant och givande upplevelse . Ska försöka sammanfatta det som i mina ögon gav mest intryck och som jag tog med mig hem till Sverige.

Google Chromebook ( länk )
Denna dator har jag läst om ett tag men aldrig lagt fingrarna på. Jag använder personligen Google Apps (standard) och ser direkt fördelarna med tunna klienter som arbetar direkt mot molnet. Enkel deploy av mjuk- och hårdvara till användare då allt är kopplat till din inloggning. Väldigt intressant även om jag ibland ställer mig tveksam till Googles intresse av din personliga identitet på nätet samt vad de faktiskt använder den till. Jag har personligen använt Office 365 och jämför man de två finns det fantastiskt mycket fler funktioner i Microsofts online-lösning. Däremot får man 10 gånger mer arbete som tekniker och garanterat mer än så som användare.Sharepoint ska sättas upp och deployas samt Office-paketet ska deployas och konfigureras tillsammans med Office 365. Funktionsmässigt är Google hopplöst efter men min erfarenhet är att man i 99 fall av 100 klarar sig gott och väl med Google Docs. Har man färre funktioner brukar man (jag) ofta se till att lära sig de funktionerna fullt ut än om man har 1000 funktioner tillgängliga.

Wyse tunna klienter ( länk )
Vi har länge använt tunna klienter men jag, personligen, har aldrig sett tunna klienter med såhär mycket kapacitet. Klienterna som visades hade ingen lokal lagring alls utan streamade ner allt till RAM-minnet. De körde Windows 7 och kunde utan problem visa video i 1080p samtidigt som Google Earth snurrade utan problem. Verkligen imponerande! Frågan kvarstår vilka tekniska krav som ställs på linan och servern. Något som personalen var hyfsat tysta om.


Microsoft Multipoint Server 2011 ( länk )
Microsoft visade upp en del intressant och var en av de få utställarna som faktiskt kunde svara på tekniska frågor från oss tekniker. Multipoint Server hade "One computer, multiple users" som slogan, varför jag vid första anblick inte fäste någon större notis vid produkten. Efter att ha tagit ett varv på mässan kom jag tillbaka till Microsofts bås och fick mig en demonstration av vad produkten egentligen handlade om. Tanken är att man har en central dator (server) som står nära klienterna. Varje klient består av skärm, tangentbord, mus och en liten dosa allt kopplas till. Denna kopplas rakt in i servern med USB och kör virtualiserade Windows-maskiner. Har man 10 klienter delas serverns kapacitet genom 10 till de olika klienterna. De kallade detta zero-klient. Högst intressant och defenitivt något att utvärdera på arbete.


Som ni märker låg mitt intresse på teknik, teknik och åter teknik och i detta fallet nästan uteslutande tunna klienter. Det är något som blir större för varje dag och det märktes också på mässan.
I övrigt fanns det SMARTboards var femte meter, projektorer i varje bås och överallt damer som ville skanna våra badges. Något jag i början var väldigt tveksam till då jag trodde inkorgen därefter skulle svämma över med reklam. Det har dock varit relativt tomt i inkorgen från reklamutskick från BETT.

Avslutar med tips för de som ska på BETT nästa år;

  • Köp med dig mat och snacks att ha i ryggsäcken, det finns relativt gott om ställen att fika på men maten inne på BETT är ganska dyr. Bunkra upp på Tesco Express eller en vanlig Tesco.
  • Ta dina skönaste skor på dig, det är långt att gå för att se allt. Jympa-dojjor på!
  • Man kommer ifrån varandra ofta och viljor sliter ofta åt olika håll. Mobiltäckningen är inte den allra bästa så kom överrens om att träffas på ett ställe efter mässan. Grupper större än 2-3 personer är väldigt svåra att hålla ihop.
  • Har du jacka på dig till mässan är det värt att hänga in denna i garderoben. Kön är obefintlig och priset på 1£ helt okej.
  • Rensa och kasta bland alla papper du fått med jämna mellanrum, onödigt att bära omkring på sånt du egentligen inte är så intresserad av.
  • Dela gärna upp er i små grupper bestående av både tekniker, lärare och pedagoger. 


Vill tacka alla deltagare i vår grupp för mycket trevligt resesällskap både på tåg, flyg, hotellrum, mässgolv och på restauranger. Har haft många givande samtal som givit minst lika mycket som själva mässan. Ser fram emot BETT 2013, antingen som deltagare själv eller som läsare av denna blogg.

/ Ulf Lundh - IT-tekniker Hultsfreds kommun

1 kommentar: