torsdag 19 januari 2012

Min första BETT mässa


Precis varit på min första BETT mässa i London. Mycket större och intressantare än väntat!
Som IT-tekniker var det intressant att se vad som erbjuds i teknikväg på skolsidan och hur den kan användas.
Större delen av leverantörerna/utställarna var mycket tillmötesgående och ivriga att visa sina produkter och idéer medans andra inte alls var intresserade av att
diskutera med besökarna.



Mest intressant på mässan var helt klart Googles Chromebook.
En bärbar dator innehållandes Googles egna operativsystem med samma namn som webbläsaren, Chrome.
En förutsättning för att kunna använda den fullt ut är en konstant internetuppkoppling och ett google-konto.
Kan vara ett bra och billigare alternativ till dagens bärbara datorer som de flesta elever och lärare använder sig av.
Användaren måste dock klara sig utan lokalt installerade program som t ex. Photoshop och Microsofts Officepaket om de inte kan användas som webb/moln-tjänst, t ex.
Office 365. Men tanken från Google är nog att man skall använda sig av deras motsvarighet, Google Docs.

En annan intressant del som jag fick demonstrerad för mig var en programvara som heter Insight från företaget Faronics.
Jag har tidigare fått frågan från lärare om möjligheten att elever skall kunna göra prov och tester via sin personliga dator eller befintlig dator i klassrum, men
inte ha möjligheten till att surfa på sidor som inte är relevanta för tillfället. Helt enkelt möjligheten att tillåta/neka vissa webbsidor/platser på ett snabbt och
smidigt sätt just vid provtillfället.
Läraren administrerar själv rättigheterna/tillgången till internet som eleverna skall ha på datorn under det givna tillfället och kan därmed undvika att elever
fuskar eller gör något de inte skall.
Detta är ingen ny teknik och finns i flera former, men jag har inte sett den så användarvänlig tidigare som i denna version.

Jag vill avsluta med att säga att det var en mycket intressant resa och ett bra tillfälle att utbyta idér och erfarenheter med skolvärlden.
Jag vill också passa på att tacka mina medresenärer för trevligt sällskap!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar