onsdag 18 januari 2012

Ur en teknikers perspektiv

Jag blev positivt överraskad av mässan. Jag som tekniker hade inte så höga förväntningar av en mässa för främst pedagoger och skolfolk. Men när man väl kom dit så fanns det en hel del matnyttigt. Det märktes dock att många utställare inte förväntade sig så mycket djupgående tekniska frågor.
 
En sak jag fastnade för och tyckte var intressant på mässan var WYSE. De hade en lösning för att streama operativsystemet (Windows 7) till en tunn klient som inte ens hade något flashminne lokalt. När man testade den så var prestandan förbluffande bra om man jämför med en vanlig tunn klient som kör terminal server. Jag har inte hunnit läsa mer om den men det kommer jag att göra, kanske återkommer till detta.

En annan sak som intressant var givetvis Google, där hade man kunnat hänga hela dagen :). Väntar med spänning på att Chromebook ska börja säljas i Sverige.

Jag måste också säga att det var väldans trevligt att resa med folk utanför sin egen kommun. Det är alltid roligt att utbyta erfarenheter och jag tycker att det ger en hel del. Jag vill passa på att tacka alla som var med på resan för ett väldigt trevligt sällskap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar