tisdag 31 januari 2012

Varför åka till BETT när man kan åka till SETT?

När jag nu har läst Bertholds inlägg om Bett så förstår jag med full kraft varför man åker till Bett i London. Fantastiskt vad mycket man kan få inblick i! Knappt jag förstår det själv att intrycken är så många och mångfasetterade men Bertholds bilder och kommentarer är beviset, tillsammans med övrigas inlägg i bloggen.


Nätverka och samverka är för mig den största meningen med Bett. I år var det pedagoger och tekniker från Hultsfreds- och Mörbylångas kommuner som hade tiden från klockan 9 onsdag förmiddag till klockan 21 fredag kväll på sig att utväxla idéer och tankar kring framför allt it och lärande. Här hade vi alla möjligheter att utveckla språket oss emellan så att vi pedagoger förstår mer om vad teknikerna håller på med och att teknikerna förstår mer om vad pedagogerna sysslar med och varför vi gör det vi gör.

Själv har jag lärt mig väldigt mycket genom att prata med tekniken som har en gedigen kunskap om hur it fungerar och många gånger också en stor vetskap om programvaror för olika ändamål. Det var också väldigt roligt att höra vilken hög serviceinställning det finns inför uppdraget gentemot skolan. Det är lätt att tro att detta kommer att påverka den fortsatta utvecklingen av it och lärandet i kommunerna.

SETT är en ny mässa 25-26 april här i Sverige, www.kistamassan.com/events/settdagarna.Tanken är att erbjuda Skandinaviens mest intressanta mässa och konferens om det moderna lärandet i skolan. Om SETT ersätter BETT eller om det är ett bra komplement kommer tiden att visa. Jag åker gärna till BETT igen, med flera pedagoger och tekniker från länets olika kommuner och varför inte skolledare och politiker också :-)

1 kommentar:

  1. Gött Peter, vilken härlig resa det var. Berthold och jag och en kille till från Hultsfred åker nu även på SETT. Hoppas fler av er gör det så vi får tjöta lite.

    Johan

    SvaraRadera